You are here

Nacrt zakona o prevozu u drumskom saobraćaju

02/09/2016

Javna rasprava o Nacrtu zakona o prevozu u drumskom saobraćaju organizovana je 2. septembra 2016. godine u Privrednoj komori Crne Gore.

Moderator, rukovodilac Službe saobraćaja u Komori Zoran Nikolić, kazao je da ovaj veoma posjećen skup govori o dobroj saradnji ove asocijacije privrednika sa resornim Ministarstvom kao organizatorom.

Generalni direktor Direktorata za drumski saobraćaj Dalibor Milošević istakao je da je novi tekst zakona gotovo u cjelosti usklađen sa direktivama EU. On je skup u Komori ocijenio izuzetno značajnim doprinosom kvalitetu finalnog teksta ovog akta, pošto će sugestije privrednika biti dio izvještaja o javnoj raspravi koji će se razmatrati prije nego što predlog zakona bude upućen Vladi.

Novine u ovom Nacrtu u odnosu na važeći tekst Zakona predstavio je Bojan Radoman, samostalni savjetnik za drumski saobraćaj u Ministarstvu. Između ostalog, pooštreni su uslovi za vozače vezano za njihovu osuđivanost, uvedena je potvrda za strane državljane koji voze za firme iz Crne Gore, kao i licenca za unutrašnji i lokalni prevoz čime će se omogućiti opštinama da na osnovu njihovog izdavanja ubiraju sredstva. Bitan novi uslov za dobijanje licence je postojanje takozvanog stvarnog sjedišta prevoznika u kojem čuva dokumentaciju i gdje inspekcija može da ga kontroliše. Mali autobusi moći će da budu dio unutrašnjeg ali i međunarodnog saobraćaja. Takođe, strožiji su uslovi za obavljanje auto-taksi prevoza.

Taksi preduzetnik Ratko Vujošević smatra da nije dobro rješenje po kojem prevoznik ne može dobiti licencu ukoliko duže od tri mjeseca nije platio porez, te da ono predstavlja veliku poslovnu prepreku. Navodi da je potrebno institucionalno odrediti minimalne i maksimalne cijene vožnje taksijem što bi doprinijelo povećanju kvaliteta u ovoj vrsti prevoza. Gordana Batljan iz Sava Montenegro osiguranja ocjenjuje da je potrebno bolje urediti pitanje zaključenja osiguranja prevoznika nego je što je to sada slučaj. Ona je ukazala da prevoznici za svaku godinu treba da zaključuju ovaj ugovor. Sanja Živković iz Zajednice opština Crne Gore je podsjetila da shodno novom Zakonu o komunalnim djelatnostima jedna od njih je postao i taksi prevoz. Smatra da ovim zakonom treba precizirati da prevoznici mogu žalbe upućivati glavnim administratorima, te da je potrebno njime definisati nadležnosti Komunalne policije. Predstavnik kompanije Kasiopeja Branimir Bukilić, između ostalog, kaže da je potrebno uspostaviti centralni informacioni sistem sa svim redovima vožnje i bukiranim sjedištima. Zakonski bi trebalo utvrditi obavezu da prevoznici redove vožnje objavljuju na svojim web sajtovima, što bi značajno osavremenilo ovu djelatnost u kojoj većina njih kao i stanica nema ovaj vid prezentacije. On se još založio za unificaranu kartu za prevoz koja ne bi stvarala prostor za eventualne zloupotrebe. Smatra da 1. jun kao datum za izdavanje dozvola za prevoznike nije u skladu sa težnjom Crne Gore da bude top turistička destinacija, te ocjenjuje da bi bilo dobro da to bude 1. februar ili mart. Veselin Salamadija iz Autoboke, između ostalog, mišljenja je da ne treba postavljati gornju starosnu granicu za vozače na 65 godina, jer po zakonu radni vijek traje dvije godine duže. On je ukazao i na predloge rješenja koja su u suprotnosti sa ZOBS-om, Zakonom o radu i direktivama EU. On je predložio da licenca za prevoznike važi 10 godina kao i u okruženju te Evropskoj uniji. Haris Alivodić iz Gradskog saobraćaja PG rekao je da zakonopisci treba više da slušaju glas prevoznika koji mogu doprinijeti kvalitetnijim aktima. Istakao je veliki problem nelegalnog prevoza u Podgorici i apelovao na nadležne da ovo pitanje riješe. Taksi prevoznik Novo Zeković ocjenjuje da bi bilo dobro da taksisti dobiju akcize za gorivo, te da je zakonski neophodno regulisati da se ovim poslom mogu baviti samo osobe sa prebivalištem u opštini gdje rade. Smatra da je potrebno rigoroznije kažnjavati nelegalne prevoznike iznosom koji bi bio i 10 puta veći od sadašnjeg.

Javna rasprava o ovom nacrtu traje do 18. septembra, a predviđeno je da Zakon bude usvojen u četvrtom kvartalu tekuće godine.

Izdvajamo