You are here

Specijalizovana obuka za pomorski sektor

24/05/2017

Privredna komora Crne Gore, u saradnji sa Privrednom komorom Trsta i Pomorsko-tehnološkim klasterom Regije Friuli Venecija Đulija, organizovala je 24. maja 2017. godine specijalizovanu obuku za predstavnike preduzeća pomorskog sektora i nadležnih institucija.

Edukacija je dio projekta „Saradnja Crne Gore i Italije na osnivanju pomorskog klastera (MaCCIM)”.

Prema riječima Dragane Šofranac iz Sektora za projekte Privredne komore Crne Gore, projekat je kroz dosadašnje aktivnosti jasno pokazao da će u fokusu našeg zajedničkog djelovanja u narednom periodu biti važnost integrisane evropske pomorske politike i kako identifikovati nove potencijale održivog razvoja Jadranskog mora i obalnih područja.

- Treba podsjetiti da je pokretanje evropske pomorske politike bila  jedna od prvih inicijativa Evropske Komisije, budući da se devedeset odsto evropskog izvoza i uvoza odvija pomorskim putem. Harmonizacija pomorske i saobraćajne politike Crne Gore s politikom Evropske unije predstavlja važno razvojno opredjeljenje Crne Gore. Da bi u potpunosti oživjelo pomorstvo i upravljanje lukama kao vitalni ekonomski segment Crne Gore, potrebno je dodatno modernizovati i restrukturirati pomorski i saobraćajni sistem u smjeru usvajanja i primjene savremenih naučnih i praktičnih razvojnih pravaca, naročito vodeći računa o održivom rastu i razvoju pomorskog saobraćaja – rekla je Šofranac.

Privredna komora Crne Gore zahvaljuje italijanskim partnerima i angažovanim ekspertima na naporu da dobro upoznaju aktuelno stanje u pomorskom sektoru Crne Gore i ponude ekspertizu u onim aspektima poslovanja gdje za takvom vrstom podrške postoji realna potreba i koja kao takva predstavlja solidan osnov za dugoročnu saradnju u narednom periodu.

- Snažan porast svjetske pomorske trgovine omogućava Jadranskim lukama potencijalni status čvorišta evropske pomorske trgovine. Istovremeno, zbog izloženosti globalnom tržištu javlja se izraženi pritisak na pomorstvo u smislu potrebe da se poboljša operativna efikasnost i poveća uslužni kapacitet, a u cilju unaprjeđenja konkurentnosti na globalnom tržištu. Aktualno stanje u crnogorskom pomorskom sistemu nije u potpunosti zadovoljavajuće, te se javlja potreba za ubrzanjem razvoja pri čemu saobraćajna i pomorska politika Evropske unije i Crne Gore moraju imati partnerski i komplementarni odnos – ističe ona.

Dodaje da među zemljama jadranske obale, Italija ima najveći broj marina (188, što čini 57% od ukupnog broja marina), dok je Crna Gora kao mala država sa osam marina, odnosno 3.470 vezova sve bolje pozicionirana nautička destinacija. Crna Gora uz to nudi niži PDV na zakup veza i čarter usluga, a gorivo za jahte oslobođeno je svih davanja, što čini značajnu konkurentsku prednost. Sada najveće jahte iz Porto Montenegra kreću prema grčkim ili hrvatskim ostrvima, pri čemu  treba imati u vidu prestiž koji ta vrsta prometa donosi na svjetskoj turističkoj karti, uz činjenicu da na tri veza dolazi jedno radno mjesto.

- U Crnoj Gori se očekuje da nautički turizam djelimično zamijeni nekadašnju uspješnu pomorsku djelatnost, koja je decenijama bila prioritetna u razvojnom pogledu. Mišljenja o korisnosti razvoja nautičkog turizma na ovim prostorima ističu pozitivne efekte, od kojih su najvažniji prihod od lučkih taksi, naknada i usluga, kao i prihod od potrošnje posjetilaca u destinaciji. Crna Gora je pozicionirala nautički turizam kao djelatnost od strateškog interesa – rekla je predstavnica Komore.

Istraživanjem osnovnih resursa crnogorskih marina, uključujući vrste i cijene osnovnih lučkih usluga, njihovu promociju i distribuciju, prirodne i druge karakteristike koje čine nautički imidž naših marina, ustanovljeno je da postoje značajna kadrovska ograničenja, koja su često uslovljena sezonskim karakterom dolaska, privezivanja i čuvanja brodova, navodi Šofranac. Uspostavljanje kontinuiranog sistema obrazovanja svih učesnika nautičkog turizma je pitanje od posebnog značaja i u tom smislu ovaj projekat predstavlja korak u pravom smjeru.

Korišćenje evropskih predpristupnih fondova i realizacija evropskih projekata treba upravo da doprinese realizaciji strateških razvojnih ciljeva održivog korišćenja i upravljanja postojećim i budućim resursima, izgradnji novih prihvatnih kapaciteta, kao i rekonstrukciji i modernizaciji onih postojećih, uspostavljanju strogog institucionalnog nadzora nad razvojem, instalisranju opreme za zaštitu mora od zagađenja, razvoju remontnih i servisnih centara, jačanju konkurentnosti svih subjekata nautičkog turizma. Ovakav vid saradnje kakav je uspostavljen s Regijom Friuli Venezia Đulia omogućiće dugoročnu podršku primjeni novih tehnologija i ekoloških standarda, produžavanju sezone korišćenja prihvatnih kapaciteta, podizanju nivoa usluga i brojnosti sadržaja organizovanjem manifestacija koje doprinose reklami marine.

Za svaku destinaciju, dodaje, a posebno za Crnu Goru, zemlju sa ograničenim kapacitetima nosivosti, izuzetno je važno da pored velikih brodova kruzera privuče i jahte jedrilice, kako zbog većih prihoda, tako i zbog manjeg opterećenja infrastrukture i životne sredine.

Jačanje pomorskih znanja i kulture, te dalji razvoj naučno-tehnološke djelatnosti osnova su održivosti pozitivnog trenda razvoja konkurentne, sigurne i ekološki održive pomorske privrede Crne Gore.

- Za postizanje tog cilja važno je osigurati sinergiju pomorske privrede, naučnih institucija i svih onih koji žive od mora i s morem. Isto tako, od Crne Gore kao buduće članice Evropske unije očekuje se da, uvažavajući njen geostrateški položaj uz istočnu obalu Jadrana, njeno istorijsko naslijeđe, akumulirano znanje i potencijal u području pomorstva, značajno doprinese promišljanju i definisanju pomorske politike Jadransko-jonske regije – zaključila je Dragana Šofranac.

Obuka je obuhvatila teme: „Evropski programi i projekti za podršku plavom rastu“, „Mogućnosti koje turizam pruža razvoju nautičkog sektora“, „Unaprjeđenje marketinga i komunikacija“, „Istraživanje i transfer tehnologija u pomorstvu“ i „Naučno-istraživački projekti u funkciji razvoja pomorskog sektora“.

Predavanja su držali Marcello Guaiana, Area Tehnološki park, Monica Cesco, Univerzitet Milano, Martina Rossi, Pomorsko-tehnološki klaster MareFVG, Michele Crosatto, Specijalizovana Agenicija Privredne komore Trsta – Aries i Davide Ludovisi, Sissa Medialab.

Martina Rossi je kazala da su obukom obuhvaćene teme koje su za Crnu Goru jednako bitne kao i za regiju FVG 2009. godine kada je kod njih formiran pomorski klaster kao asocijacija zajedničkih interesa privatnog i javnog sektora. Prema njenim riječima, Plavi rast je dugoročna strategija podrške održivom rastu u sektoru pomorstva. 

- Mora i okeani su pokretači evropske ekonomije i imaju veliki potencijal za inovaciju i rast. Kazala je da je želja gostiju iz Italije da se upoznaju sa namjerama Crne Gore za formiranje pomorskog klastera, te sa politikom koja reguliše ovo pitanje. Sagovornik im je na ovu temu bila predstavnica Ministarstva ekonomije Milena Jovetić koja je naglasila da je prepoznat značaj udruživanja u cilju rasta konkurentnosti, te da je registrovano 28 klastera koji su iz oblasti drvoprerade, proizvodnje hrane, IT, zaštite životne sredine i drugih. Ona je zatim govorila o programu pomoći za klastere koji ove godine predviđa sredstva u iznosu od 100.000 eura.

Ivo Begović iz pomorske agencije Boka Adriatic ukazao je da je potrebno zakonski regulisati njihovu oblast rada a da se zatim treba udruživati u klaster po uzoru na iskustva iz okruženja i dobiti pristup sredstvima iz fondova EU.

Snežana Đurković, direktorica Direktorata za pomorstvo Ministarstva saobraćaja, ocijenila je da će saradnja sa Italijom doprinijeti izradi zakonske regultive koja će urediti ovu oblast.

Marcello Guaiana predstavio je Area Tehnološki park u Trstu, u kojem radi 87 preduzeća sa 2.600 zaposlenih, sa 1.600 projekata od čega je 47 startapova.