You are here

Mentoring podrška za mala i srednja preduzeća

10/05/2022

Ministarstvo ekonomskog razvoja i turizma je, u saradnji sa Privrednom komorom Crne Gore, ogranizovalo 10. maja okrugli sto na temu: „Programska linija za pružanje mentoring usluga“.

Cilj okruglog stola bio je upoznavanje predstavnika mikro, malih, srednjih preduzeća i preduzetnika sa opštim uslovima i načinom apliciranja za Programsku liniju za pružanje mentoring usluga.

Veselin Dragićević, sekretar Odbora udruženja malih i srednjih preduzeća u Privrednoj komori kazao je da se mentoring usluge sprovode kao besplatan vid nefinansijske podrške za MSP i preduzetnike koji se bave proizvodnim i uslužnim djelatnostima.

- Proces se odvija po uspostavljenoj mentoring šemi, razvijenoj u saradnji sa Japanskom agencijom za međunarodnu saradnju (JICA), u okviru kojeg stručno lice-mentor u direktnom kontaktu i radu sa osnivačem i /ili odgovornim licem privrednog subjekta provodi određeni broj sati - kazao je on.

Anđela Gajević, načelnica Direkcije za jačanje preduzetništva i saradnju sa biznis zajednicom  Ministarstva ekonomskog razvoja i turizma, prezentovala je opšte uslove i način apliciranja za Programsku liniju za pružanje mentoring usluga.

Ona jeistakla da je besplatna nefinansijska podrška maliim i srednjim preduzećima i preduzetnicima kreirana da bi preduzeća u saradnji sa izabranim i sertifikovanim mentorima dobila jednu vrstu savjetodavne podrške, a u cilju daljeg unapređenja samog poslovanja kompanije.

– Mentoring usluge će se sprovoditi u prostorijama korisnika, a ukupni boravak ne smije biti manji od 70% od ukupnog broja predviđenih sati. Osnivač i/ili odgovorno lice privrednog subjekta i mentor zajedno proučavaju aktuelno poslovanje, analiziraju trenutnu situaciju, dijagnostifikuju razloge trenutnih problema ili smetnji za dalji razvoj, sagledavaju potencijale za rast, te na osnovu konstatovanog stanja zajedno pripremaju plan razvoja – istakla je Gajević

Ona je navela da će za novoosnovana preduzeća koja posluju manje od tri godine broj sati za mentoring usluge iznositi 24 u trajanju od 4 mjeseca, dok je za postojeća, sa poslovanjem dužim od tri godine, broj sati 50 u trajanju od 6 mjeseci.

- Karatkeristično je da se u Crnoj Gori sprovodi mentorska podrška od strane različitih institucija i organizacija  ali ono što razlikuje ovaj vid mentoringa jeste što se on sprovodi u saradnji sa Japanskom agencijom za međunarodnu saradnju, uz korišćenje njihovih alata i tehnika– kazala je Gajević.

Ona je istakla da nisu u pitanju nikakva sofisticirana rješenja, već jednostavni alati koji su primjenljivi na poslovanje crnogorskih kompanija i koriste se tokom zajedničkog rada mentora i vlasnika ili odgovornog lica u preduzeću, kako bi se dijagnostikovanjem i analizom određenog dijela poslovanja, uz pomoć pomenutih tehnika i alata, dijagnostifikao I pokušao  riješiti konkretan izazov sa kojim se preduzeće suočava.

– Bitno je istaći da mentor nije konsultant, mentor je tu da predloži rješenje i metode kako bi se unaprijedilo i poboljšalo poslovanje, a na preduzeću je da odluči da li će da prihvati ponuđeno rješenje za unapređenje poslovanja.– rekla je Gajević.

Apliciranje za ovu programsku liniju vrši se elektronskim putem,putem online aplikacije a poziv je otvoren do 30. septembra 2022 godine. Sve informacije o načinu apliciranja mogu se naći na web stranici Ministarstva www.mek.gov.me

Hiroko Harada, JICA expert govorila je o mentoring uslugama u cilju unapređenja poslovanja, ističući sve benefite njihovog korišćenja.

Harada ima bogato iskustvo u oblasti mentoringa, radila je na unapređenju regionalne ekonomije, kao biznis kosultant i u biznis inkubatorima, a angažovana je kao stručnjak od strane Uniqlo internacionalne grupe.

Ona je kazala da mentoring doprinosi poboljšanju poslovanje ali nije nikakva prečica do toga.

- Mentoring se ne završava na kreiranju planova već on predstavlja i podršku za mala i srednja preduzeća pri njihovom sprovođenju – kazala je Harada.

Prema njenim riječima, mentor može pružiti pomoć pri prijavljivanju za kredite banke, povezivati predstavnike kompanije na biznis skupovima, predstavljati programe vladine podrške.

Benefiti razgovora sa mentorom je što možete da organizujete svoje misli, sjetite se onoga što vas je motivisalo na pokretanje biznisa, da dobijete eksterno gledište svog poslovanja od profesionalca koji ima znanje iz teorije menadžmenta, ali i iskustvo sa različitim vrstama biznisa što mu pomaže da prepozna sličnosti među kompanijama i rješenja koje se mogu primijeniti na vaše poslovanje, navela je ona.

U Srbiji su, prema njenim riječima, kompanije-korisnici mentoring usluga postigle značajne rezultate uprkos pandemiji COVID-A9.

Skup je završen dijalogom predstavnika poslovne zajednice, Ministarstva i JICA o detaljima realizacije mentoringa, izazovima u poslovanju i mogućnostima ove i drugih vrsta podrške.